28.10.2025
Aktualności

63 proc. Polaków uważa, że Strefy Czystego Powietrza mogą mieć negatywny wpływ

W lipcu ubiegłego roku w Warszawie powstała pierwsza – i według wymogów Unii Europejskiej nie ostatnia – Strefa Czystego Transportu (SCT) w Polsce. Jak wynika z naszego najnowszego raportu „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju”, opinie Polaków na temat tego rozwiązania są podzielone. Z jednej strony uczestnicy badania dostrzegają zalety takiego rozwiązania, z drugiej – obawiają się jego skutków ekonomicznych. Co tak naprawdę sądzimy o SCT? Zachęcamy do lektury bloga.

SCT – szansa na czystsze powietrze?

Z naszego raportu wynika, że ponad połowa Polaków (56 proc.) uważa, że SCT mogą przyczynić się do poprawy jakości powietrza i zdrowia mieszkańców. Starsi respondenci (50‑59 oraz 60+) są jeszcze bardziej przekonani – odpowiednio 62 proc. i 65 proc. widzi w tym rozwiązaniu pozytywne skutki. Nie wszyscy jednak podzielają ten optymizm – 32 proc. badanych twierdzi, że nie zgadza się z tym stwierdzeniem.

Wsparcie dla kierowców

Jednym z największych problemów, które dostrzegają Polacy, jest wpływ SCT na lokalną gospodarkę. Ponad 60 proc. respondentów obawia się, że ograniczenia mobilności mogą negatywnie wpłynąć na przedsiębiorców. Firmy, które dostarczają towary do centrów miast, mogą napotkać trudności logistyczne, a sklepy i lokale usługowe mogą stracić klientów. Mężczyźni nieco częściej (66 proc.) wskazywali ten problem, w porównaniu do kobiet (60 proc.).

Aż 67 proc. z nas uważa, że wprowadzenie SCT powinno iść w parze z programami wsparcia dla właścicieli starszych pojazdów. Innymi słowy – według Polaków wdrożenia zmian powinny wiązać się z realnymi narzędziami, które wesprą dostosowanie się do nowych regulacji. Dodatkowo, wyższy odsetek 78 proc. badanych, wskazuje, że przepisy SCT powinny być elastyczne i uwzględniać wyjątki dla mieszkańców oraz dostawców usług.

Co ciekawe, potrzeba wsparcia jest silniej akcentowana przez mieszkańców wsi (70 proc.) niż przez mieszkańców największych miast (63 proc.). Może to sugerować, że osoby mieszkające poza aglomeracjami mogą mieć problem z załatwianiem codziennych spraw, jeśli zostaną odcięte od centrów aglomeracji.

Monitorowanie skuteczności i alternatywy

Nasze badanie pokazuje, że aż 75 proc. Polaków obawia się, że regulacje wpłyną na ceny towarów i usług. Głównymi powodami są utrudnienia logistyczne i konieczność wymiany pojazdów. To szczególnie ważna kwestia dla osób starszych i mieszkańców dużych miast, którzy na co dzień są najbardziej narażeni na wzrost kosztów życia w związku ze wprowadzeniem SCT. Jednocześnie, wielu badanych uważa, że problemy z jakością powietrza można rozwiązać inaczej. 67 proc. wskazuje na alternatywne rozwiązania, takie jak rozwój transportu publicznego, modernizacja systemów ogrzewania czy promowanie elektromobilności.

Czy SCT to dobre rozwiązanie? Zdania są podzielone. Polacy widzą zalety w postaci poprawy jakości powietrza, ale jednocześnie obawiają się wzrostu kosztów i negatywnego wpływu na gospodarkę. Nie dziwi więc, że 65 proc. badanych uważa, że skuteczność SCT powinna być regularnie weryfikowana i dostosowywana do rzeczywistych efektów. Takie podejście jest szczególnie istotne dla mieszkańców mniejszych miast (75 proc.) oraz osób starszych. Zadeklarowało tak 70 proc. Uczestników badania w wieku 50‑59 lat, , a w grupie 60+ aż 80 proc. To wyraźny sygnał, że jako społeczeństwo oczekujemy transparentności oraz dowodów na skuteczność wprowadzanych zmian.

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 24.01‑03.02.2025 r. na osobach dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.