29.04.2025
Aktualności

34 proc. Polaków jest skłonnych zapłacić więcej za ekologiczny samochód

Wejście do ładowarki białego elektrycznego samochodu

Ekologia to temat, który w ostatnich latach zyskuje na popularności. Jednak czy przekłada się to na nasze decyzje zakupowe, zwłaszcza gdy chodzi o samochody? Jak wskazuje nasz najnowszy raport „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju”, kwestie związane z ochroną środowiska nie są na ten moment kluczowym czynnikiem przy wyborze auta dla większości Polaków.

Spis treści

Ekologia? Tak, ale nie dla wszystkich priorytetem

Wyniki naszego badania pokazują, że tylko 9 proc. ankietowanych uznaje ekologiczność samochodu za kluczowy czynnik decyzyjny, a 29 proc. uważa ją za ważny aspekt. Największa grupa (38 proc.) przywiązuje do niej średnie znaczenie, natomiast 20 proc. badanych przyznaje, że to kwestia, która nie jest dla nich istotna. Co ciekawe, 4 proc. respondentów nie ma sprecyzowanego zdania na ten temat.

Zauważalne są też różnice między kobietami i mężczyznami. Panowie zdecydowanie rzadziej zwracają uwagę na ekologiczność pojazdu – 24 proc. z nich deklaruje, że ten aspekt nie jest dla nich istotny, podczas gdy wśród kobiet taki pogląd wyraziło jedynie 14 proc. uczestniczek naszego badania.

Cena wciąż na pierwszym miejscu

Zakup auta to duża inwestycja, a cena pojazdów z ekologicznymi rozwiązaniami może stanowić istotne kryterium wyboru dla części społeczeństwa. Szczególnie widać to wśród młodszych kierowców (18‑29 lat), którzy dopiero wchodzą na rynek pracy i często jeszcze nie mają stabilnej sytuacji finansowej. Tylko 30 proc. z nich przyznaje, że ekologiczne aspekty mają dla nich duże znaczenie. Natomiast wśród osób w wieku 60+, ten odsetek wzrasta do aż 52 proc.

Gotowość do poniesienia wyższych kosztów w imię bardziej ekologicznych rozwiązań to wciąż kwestia, w stosunku do której Polacy mają podzielone zdania. Według wyników naszego raportu, ponad połowa respondentów (56 proc.) przyznaje, że nie jest skłonna zapłacić więcej za auto wyposażone w rozwiązania przyjazne środowisku. Jednak nie brakuje także tych, którzy widzą wartość w takich inwestycjach – 34 proc. Polaków deklaruje, że byliby gotowi ponieść dodatkowy koszt, jeśli mieliby pewność, że pojazd rzeczywiście jest bardziej ekologiczny. Pozostałe 10 proc. badanych nie ma jednoznacznie wyrobionej opinii na ten temat.