4 na 10 Polaków ma auto starsze niż 10 lat
Samochód to nie tylko środek transportu, ale także dla wielu z nas symbol niezależności oraz komfortu. Jest on szczególnie ważny szczególnie dla mieszkańców wsi, gdzie komunikacja zbiorowa jest ograniczona. Jednak jak wyglądają polskie drogi? Według najnowszego raportu Santander Consumer Multirent „Polak w drodze po auto”, ponad 40 proc. aut w naszym kraju ma więcej niż 10 lat. Mniej niż 2‑letnie auto? Tylko 7 proc. Polaków takie posiada. Jak wyglądają szczegóły i czy z nowym rokiem Polacy planują wymienić swój pojazd? Tego dowiesz się z tego wpisu.
Najnowszy raport „Polak w drodze po auto”
Dane CEPiK wskazują, że na koniec 2023 roku w Polsce zarejestrowanych było ponad 27 milionów pojazdów. Ta liczba pokazuje, jak bardzo samochody są popularne, a także że to codzienny środek transportu dla milionów Polaków. Szczególnie dla osób mieszkających na wsiach albo w małych miejscowościach jest on niezbędny, bo komunikacja miejska często nie działa najlepiej. To właśnie dzięki niemu możemy dojechać do pracy, załatwić sprawy na mieście czy po prostu odebrać dzieci ze szkoły. Jak pokazuje nasz najnowszy raport „Polak w drodze po auto” ponad 40 proc. Polaków ma samochód, którego wiek przekracza 10 lat. 28 proc. badanych posiada w wieku między 3 a 6 lat. Nieco niższy odsetek, bo 24 proc. wskazało, że ich środek transportu jest w wieku 7‑10 lat. Jedynie 7 proc. deklaruje, że ich pojazd jest młodszy niż 2 lata.
Samochód zapewnia komfort na co dzień i w dłuższych podróżach, a także poczucie bezpieczeństwa. Nasze badanie pokazuje, że starsze samochody częściej występują w mniejszych miejscowościach. Najnowsze pojazdy (do 2 lat) znajdują się głównie w dużych aglomeracjach (10 proc.), dominują tam też auta między 3 a 6 lat (39 proc.). Na terenach wiejskich przeważają samochody powyżej 10 lat – odpowiednio 47 proc. w małych miastach i 44 proc. na wsiach.
Które marki samochodów kupujemy?
Zmiana samochodu to inwestycja, którą rozważamy pod wieloma względami. Cena to jedno, ale marka również ma znaczenie. Nasze badanie wskazuje, że najczęściej wybieramy europejskie modele – wskazuje je aż 56 proc. badanych. Szczególnie osoby w wieku 50–59 lat są wierne autom z Europy (65 proc.). Drugie miejsce zajmują japońskie marki – docenia je niemal 29 proc. ankietowanych Największą sympatią cieszą się wśród czterdziestolatków. A co z amerykańskimi autami? Te wybiera 13 proc. badanych. Zaraz za nimi uplasowały się koreańskie marki (11 proc.). W Polsce coraz głośniej robi się też o autach chińskich, ale na razie rozważa je tylko 3 proc. z nas.
Czy to czas na zmiany auta?
Wszyscy wiemy, że zakup samochodu to nie tylko inwestycja, ale też wyzwanie. Rosnące ceny, wyższe koszty eksploatacji i starzejące się pojazdy to tylko niektóre z aspektów, które wpływają na nasze decyzje. Jak wynika z naszego badania aż 38 proc. Polaków w najbliższych miesiącach chce wymienić swój samochód. Częściej rozważają to mężczyźni (41 proc.) niż kobiety (34 proc.). Najwięcej osób, które chce zakupić pojazd mieszka w dużych aglomeracjach miejskich powyżej 250 tys. mieszkańców. 40 proc. z nich w następnych miesiącach chce wprowadzić zmianę w tym zakresie. Prawie jedna trzecia zastanawia się nad kupnem. 30 proc. zostaje przy obecnym środku transportu i nie myśli o wymianie. Najwięcej osób z takim podejściem mieszka na wsiach – 38 proc. z nich.
Badanie zostało przeprowadzone na osobach, które posiadają samochód w dniach 23‑30 października 2024 na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.
Samochody z korzystną ofertą leasingu
Dowiedz się więcej o leasingu
Bądź na bieżąco z rynkiem – sprawdź nasze analizy i eksperckie porady.