23.07.2025
Aktualności
Baza wiedzy

Niemal jedna trzecia Polaków lepiej ocenia wynajem samochodu niż jego posiadanie

Kobieta i mężczyzna rozmawiają w salonie samochodowym

Już 31 proc. Polaków pozytywnie ocenia wynajem samochodu w porównaniu do posiadania go na własność. Z naszego najnowszego raportu „Auto na pokolenia” wynika także, że 9 proc. ankietowanych sądzi, że wynajem to najlepsza forma finansowania auta ze wszystkich dostępnych na rynku. Choć alternatywne formy mobilności nie biją jeszcze rekordów popularności, to Polacy z roku na rok podchodzą do nich coraz śmielej.

Spis Treści

Wraz z rozwojem rynku motoryzacyjnego i zmieniającymi się preferencjami kolejnych pokoleń, podejście do posiadania samochodu także ewoluuje. Coraz częściej mówi się o koncepcji CaaS (z ang. Car as a Service – tłum. samochód jako usługa), która zakłada korzystanie z pojazdu, bez jego posiadania. W tym kontekście na popularności zyskują wynajem, carsharing czy subskrypcje samochodowe. Według naszego najnowszego raportu „Auto na pokolenia” co trzeci Polak (31 proc.) pozytywnie ocenia wynajem samochodu w porównaniu do jego posiadania, z czego 9 proc. – zdecydowanie pozytywnie, a 22 proc. – raczej pozytywnie. Negatywne zdanie wyraziło 24 proc. respondentów, natomiast aż 45 proc. przyznało, że trudno im jednoznacznie porównać te dwie formy użytkowania.

Leasing jako atrakcyjna opcja finanansowania

Wśród nowoczesnych form finansowania samochodów istnieje wiele możliwości. 26 proc. Polaków wskazuje leasing jako najatrakcyjniejszą opcję. Najczęściej wybierają go w opcji standardowej (19 proc.), ale są też tacy, którzy wolą wersję z wysokim wykupem i serwisem (7 proc.). Wynajem jako najkorzystniejszy wybór finansowania wskazało 9 proc. respondentów. Warto także zauważyć, że zyskuje on szczególną popularność wśród mężczyzn (12 proc. w porównaniu do 7 proc. kobiet) oraz w określonych grupach wiekowych – aż 18 proc. trzydziestolatków i 13 proc. czterdziestolatków wskazało tę formę użytkowania samochodu jako preferowaną. Najniższe poparcie zdobył on w grupie 18‑29 lat (3 proc.). Nie brakuje też tych, którzy wolą rozłożyć płatność na raty i uważają, że najlepszym sposobem na własne cztery koła jest kredyt (27 proc.), w tym 15 proc. wybiera gotówkowy, a 12 proc. – samochodowy.

Jakie są zalety wynajmu samochodou?

Zwolennicy wynajmu cenią go przede wszystkim za brak zmartwień – aż 33 proc. respondentów przyznało, że najbardziej przekonuje ich brak konieczności zajmowania się serwisem, naprawami czy ubezpieczeniem. Te usługi są bowiem najczęściej zawarte w miesięcznej racie. Niemal co czwarty ankietowany (24 proc.) wskazał brak konieczności angażowania dużych środków własnych jako istotny atut. Możliwość przetestowania auta „na próbę” przed zakupem docenia 19 proc. badanych. To głównie osoby młode: 33 proc. trzydziestolatków i 32 proc. dwudziestolatków. Dla porównania tylko 10 proc. czterdziestolatków wskazało ten aspekt jako istotny.

Brak ryzyka utraty wartości pojazdu przekonuje 16 proc. respondentów, a możliwość częstej zmiany auta bez długoterminowego zobowiązania – 14 proc. Tę zaletę szczególnie cenią mężczyźni – 20 proc. w porównaniu do 8 proc. kobiet. Dla 12 proc. wynajem to wygoda: minimum formalności, dostęp do nowych modeli i dodatkowe usługi w cenie, jak opony zimowe czy assistance 24/7. Te dodatki były najczęściej wybierane przez trzydziestolatków (17 proc.), zaś najrzadziej przez grupę 18‑29 lat (7 proc.). Najmniejszą popularnością cieszyła się opcja zmiany warunków w trakcie trwania umowy – wskazało ją tylko 8 proc. respondentów – najwięcej trzydziestolatków (17 proc.) i najmniej seniorów (4 proc.).

Dlaczego Polacy chcą mieć auto na własność?

Dla 52 proc. Polaków własny samochód to synonim niezależności i swobody. Wśród młodszych kierowców (18‑29 lat) ten odsetek jest jeszcze wyższy – aż 62 proc. Wygoda i oszczędność czasu to kolejny istotny dla Polaków aspekt, ważny szczególnie dla pięćdziesięciolatków (60 proc.). Po 33 proc. badanych wskazało poczucie bezpieczeństwa i prywatności oraz przyzwyczajenie do faktu, że auto zawsze było częścią gospodarstwa domowego. Ma to wyraźnie większe znaczenie dla mężczyzn – 44 proc. z nich utożsamia własny samochód z tradycją rodzinną, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi tylko 23 proc. Brak wygodnej alternatywy komunikacyjnej to problem dla 23 proc. Polaków. W największym stopniu dotyczy to mieszkańców wsi (30 proc.). W miastach sytuacja wygląda lepiej – od 24 proc. w małych przez 16 proc. w średnich i 15 proc. w dużych. Dodatkowo 14 proc. uznaje posiadanie samochodu na własność za bardziej opłacalne w dłuższej perspektywie, a 10 proc. – za element statusu społecznego. Najrzadziej wskazywanym powodem (6 proc.) była chęć traktowania auta jako inwestycji.

Choć własność auta nadal kojarzy się Polakom z bezpieczeństwem, tradycją i niezależnością, nie sposób nie zauważyć rosnącego zainteresowania alternatywnymi formami użytkowania pojazdów. Zmieniające się potrzeby kolejnych pokoleń oraz dostępność nowoczesnych usług mobilności mogą stopniowo zmieniać motoryzacyjne przyzwyczajenia Polaków i przyszłość branży automotive.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2‑7 czerwca 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.