Czy Polacy są grzeczni za kierownicą?

Czy Polacy są grzeczni za kierownicą?

05.04.2020 Baza wiedzy Podróżowanie autem to szczególna sytuacja. Z jednej strony wydaje nam się, że jesteśmy szczelnie oddzieleni od innych, więc możemy bezkarnie krytykować ich zachowania. Ale z drugiej strony uczestniczymy w dynamicznym ruchu drogowym, nasz nastrój wpływa na styl i bezpieczeństwo jazdy. A w dłuższej perspektywie także na stan zdrowia. Przekonajmy się, czy Polscy kierowcy już wiedzą, że uprzejmość na drodze popłaca.

Agresywni są zawsze inni

Z badań Instytutu Transportu Samochodowego wynika, że ponad 80% polskich kierowców przynajmniej raz w tygodniu obserwuje agresywne zachowania na drodze. Wśród przykładów respondenci wymieniali między innymi: oślepianie światłami, niebezpieczne zmiany pasów ruchu, ryzykowne wyprzedzanie, zajeżdżanie drogi, jazdę na zderzaku, nadużywanie klaksonu oraz ruszanie z piskiem opon. Wspomnieli także o krzykach i obelgach, co jest dowodem na to, że będąc w aucie, jednak wcale nie jesteśmy tak szczelnie odseparowani od reszty świata.

Przytoczone wyniki badań są niepokojące, ale niestety nie zaskakują. Każdy w naszym kraju dobrze wie, że na drodze jesteśmy niezwykle niecierpliwi, a często wręcz niegrzeczni. Co ciekawe, gdy w tym samym badaniu zapytano kierowców, czy takie zachowania obserwują także u siebie, przyznało się jedynie ponad 30%. To tak zwana luka świadomości, która pojawia się także w analogicznych badanach w innych krajach. Naganne zachowania innych zauważamy i zapamiętujemy dużo częściej niż własne. To zupełnie racjonalne – przecież chcemy myśleć o sobie jak najlepiej.

Skąd się to wszystko bierze?

Przyczyn agresywnych zachowań jest wiele. Niektóre z nich mają charakter generalny i mogą dotyczyć całego narodu lub kręgu kulturowego. Przykładowo nacje żyjące przez lata w opresyjnych systemach politycznych mogą mieć skłonność do ignorowania i łamaniach zakazów. W niektórych miejscach na świecie nieeleganckie zachowania tłumaczy się wyjątkowym temperamentem. Nawet niedoświadczony obserwator zauważy, że kierowcy w krajach południowych są bardziej żywiołowi i głośni od pełnych rezerwy mieszkańców północnej Europy. A im więcej ekspresji, tym wyższe prawdopodobieństwo konfliktów. I więcej wypadków. Dlatego jeśli chcemy chronić siebie oraz nasze ukochane, niedawno kupione w salonie lub wzięte w leasing auta, powinniśmy opanowywać emocje.

Tymczasem polskim kierowcom bliżej do południowego stylu jazdy, co często tłumaczy się względami historycznymi, które poskutkowały skłonnością do naginania zasad. Ale to nie powinno być usprawiedliwieniem. Zwłaszcza że za naganne zachowania najczęściej odpowiadają jednak czynniki indywidualne. Zaczynając od cech osobowości oraz konstrukcji psychicznej kierowcy, przez chęć dominacji i niskie poczucie własnej wartości, po stres. Samo poruszanie się w intensywnym ruchu samochodowym może być stresogenne. Gdy do tego dodamy jeszcze zmęczenie, niewyspanie i korki, łatwo o wybuch agresji. Szczególnie narażeni na to są kierowcy aut służbowych, którzy pracują pod ciągłą presją.

Czy na polskich drogach może być grzeczniej?

Kierowanie autem wymaga ciągłego skupienia, a jeśli w dodatku kierowca się spieszy, każde naganne zachowanie innych może doprowadzić do wybuchu agresji. Autorzy opracowania „Polaków portfel własny: w drodze” zapytali badanych, co ich najbardziej irytuje podczas prowadzenie samochodu. Na pierwszym miejscu znaleźli się agresywni kierowcy – wskazało ich 15,9% ankietowanych. Na kolejnych stopniach podium uplasowali się zbyt wolno jeżdżący, tzw. niedzielni kierowcy (14,6%) i nieuprzejmi kierowcy (14,1%). W sumie aż 63,4% wskazań dotyczyło innych użytkowników dróg - kierowców, pieszych, motocyklistów i rowerzystów.

Może to świadczyć o tym, że agresja na polskich drogach jest samonapędzającym się mechanizmem. Czy w takim razie nie wystarczy czasem zdjąć nogi z gazu i spojrzeć na innych życzliwiej, by nam wszystkim jeździło się lepiej? Na pewno warto spróbować, bo grzeczność także może być „zaraźliwa”.

Przeczytaj także:
 Kiedy opony powinny się potoczyć na emeryturę?

Kiedy opony powinny się potoczyć na emeryturę?

18.03.2020 Porady Opony to jedyny punkt styku auta z nawierzchnią, więc ich stan jest kluczowy dla komfortu jazdy i bezpieczeństwa. Co wpływa na parametry ogumienia? Czy kilkuletnie nieużywane opony są równie dobre, jak fabrycznie nowe? Poznaj odpowiedzi na te pytania i zadbaj o to, by Twoje opony były idealne. Czytaj więcej

 Kto może otrzymać leasing samochodowy?

Kto może otrzymać leasing samochodowy?

18.04.2019 Porady Leasing samochodowy jest bardzo korzystną formą finansowania auta dla osób, prowadzących działalność gospodarczą oraz spółek prawa handlowego. Wpływ na to ma kilka czynników. Jednym z nich są mniejsze koszty w porównaniu do kredytu, które rozłożone są na raty leasingowe. Czytaj więcej