Leasing samochodowy i zmiany podatkowe

Leasing samochodowy i zmiany podatkowe

18.06.2019 Baza wiedzy Jeżeli posiadasz firmę i myślisz o zakupie samochodu, sprawdź, jakie korzyści oferuje leasing samochodowy – obecnie najpopularniejsza forma finansowania pojazdów. Nie musisz obawiać się wydania olbrzymiej, jednorazowej kwoty na samochód, ani skomplikowanych procedur, które charakteryzują finansowanie za pomocą kredytu. Pomimo nowych zmian w podatkach, leasing samochodowy nadal jest bardzo korzystny dla przedsiębiorców. Wyjaśniamy to w naszym artykule.

Czym jest leasing samochodowy?

Leasing jest formą finansowania, łączącą w sobie elementy kredytu i dzierżawy. Leasingobiorca podczas trwania umowy korzysta z samochodu według ściśle określonych warunków i nie jest formalnie jego właścicielem. W zależności od rodzaju umowy można jednak wykupić dany przedmiot leasingu po jej wygaśnięciu, o czym przeczytasz w dalszej części artykułu. Bariery nie stanowi również ilość samochodów – dzięki leasingowi można skompletować całkiem pokaźną flotę w przedsiębiorstwie.

Warto w tym miejscu wspomnieć, że leasing samochodowy dzieli się na: leasing operacyjny (bieżący) oraz leasing finansowy (kapitałowy). Przedsiębiorcy, którzy chcą skorzystać z tej formy finansowania, powinni wziąć pod uwagę ten podział. Niektórzy z nich dopiero zaczynają prowadzenie działalności gospodarczej i chcą zminimalizować swoje początkowe wydatki, których jest przecież całe mnóstwo. W leasingu operacyjnym podatek VAT jest naliczony stopniowo – z uwzględnieniem każdej kolejnej raty leasingowej. Inaczej jest w przypadku leasingu finansowego. Tutaj całość podatku VAT należy zapłacić wraz z pierwszą ratą leasingową. Do kosztów uzyskania przychodu wrzuca się wyłącznie odsetki od rat, a nie, jak w przypadku leasingu operacyjnego, prawie wszystkie wydatki, które wiążą się z użytkowaniem samochodu, czyli oprócz raty leasingowej: opłatę wstępną (czynsz inicjalny), wydatki na paliwo, przegląd w serwisie, a także zakup wyposażenia. Warto jednak pamiętać, że w leasingu operacyjnym to leasingodawca dokonuje odpisów amortyzacyjnych samochodu – w leasingu finansowym tą czynnością zajmuje się leasingobiorca.

Wspomniany wcześniej wykup samochodu jest możliwy w przypadku leasingu operacyjnego. Jest to wyjątkowa okazja do nabycia samochodu po atrakcyjnej cenie. Zwłaszcza, że stan pojazdu jest znany użytkownikowi i wie, czego można się po nim spodziewać, dzięki czemu kupuje pewny i sprawdzony samochód z pełną dokumentacją techniczną. Jeżeli chodzi o leasing finansowy, sytuacja jest trochę inna – auto przechodzi bowiem na leasingobiorcę automatycznie – w chwili zapłacenia ostatniej raty.

Zmiany podatkowe od 2019 roku – korzystne czy nie?

Z początkiem 2019 roku zmieniły się zasady, dotyczące opodatkowania leasingu, nabycia oraz użytkowania samochodów osobowych w firmach. Czy z tego względu ta forma finansowania pojazdów nie jest już tak korzystna dla przedsiębiorców? Otóż nie, ale warto zaznajomić się z najnowszymi zmianami w tej kwestii. W artykule wyjaśniamy, na czym one polegają. Jeżeli chodzi o samochody, których użytkowanie ogranicza się wyłącznie do przedsiębiorstwa – kosztem cały czas pozostaje 100% wydatków eksploatacyjnych, np. na paliwo (przedsiębiorcy są jednak zobowiązani prowadzić ewidencję przebiegu jak na gruncie przepisów o podatku VAT). Samochody, które mają przeznaczenie mieszane (są używane zarówno w firmie, jak i prywatnie) – tutaj kosztem jest już tylko 75% wydatków przeznaczonych na ich eksploatację, do których należą m.in. naprawy, serwis, wymiana opon oraz paliwo. Należy wspomnieć również o amortyzacji. W przypadku zakupu samochodów osobowych podniesiony został jej limit – z 20 000 euro do kwoty 150 000 zł dla pojazdów spalinowych oraz hybrydowych, oraz 225 000 zł dla samochodów elektrycznych. – mówi Rafał Biegański, Regionalny Menadżer ds. Leasingu w Santander Consumer Multirent - Do tej pory w leasingu nie obowiązywały limity jednak po zmianach został on nimi objęty tak samo jak pozostałe formy zakupu. Ponadto, wydatki leasingowe, stanowiące koszt finansowania, nie zostały objęte limitem 75% zaliczenia w koszty, jednak gdy rata obejmuje również wydatki eksploatacyjne (np. wymianę opon) kwota odpowiadająca tej części raty podlega limitowi 75% wydatków eksploatacyjnych. Warto jednak pamiętać, że umowy zawarte przed 1 stycznia 2019 roku dalej można zaliczać w koszty na starych zasadach – bez uwzględnienia opisanego limitu 150 000 zł.  – dodaje Biegański.

Ogłoszone zmiany podatkowe wprowadzają trochę niedogodności, ale nie dotyczą one wszystkich przedsiębiorców. Na pewno stracą leasingobiorcy, wykorzystujący samochody do celów firmowych i prywatnych, czyli w systemie użytkowania mieszanego. Według nowych zasad mogą wliczać w koszty uzyskania przychodu jedynie 75% wszystkich wydatków eksploatacyjnych, takich jak np. oleje i paliwa, serwis, części zamienne oraz opłaty parkingowe i autostradowe, co oznacza wzrost podstawy do opodatkowania. Jest to niebyt przychylna decyzja również dla przedsiębiorców, którzy postanowili wziąć w leasing samochód luksusowy, warty ponad 150 000 zł – kosztem uzyskania przychodu jest w tym przypadku jedynie część opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego) oraz każdej raty, wyliczona zgodnie z proporcją limitu do ceny samochodu.

Kolejna ważna wiadomość dotycząca zmian podatkowych w 2019 roku jest taka, że na limit 150 000 zł składa się cena netto samochodu oraz nieodliczona część VAT, ponieważ cały czas istnieje możliwość odliczenia 50% VAT. Wartość 134 529 zł i nieodliczona połowa VAT od tej wartości daje razem 150 000 zł kosztów podatkowych. Biorąc to pod uwagę, w przypadku samochodu do 134 529 zł netto (165 470 zł brutto), w zakresie samego leasingu od nowego roku nic się nie zmienia. Jeżeli cena samochodu zmieści się w tej kwocie, to opłata wstępna (czynsz inicjalny) oraz raty będą w całości kosztem uzyskania przychodu. W tym przypadku pozostaje jednak limit 75% na pozostałe wydatki – paliwo, serwis czy wymiana opon. Informacja dotyczy leasingobiorców, którzy są podatnikami VAT i użytkują samochód zarówno w firmie, jak i w celach prywatnych (jeżeli auto wykorzystywane jest tylko służbowo, a odliczany VAT wynosi 100%, progiem zaliczenia w koszty jest wartość 150 000 zł netto) – kontynuuje Rafał Biegański.

Koszty ubezpieczenia samochodów osobowych

Leasing samochodowy może być oferowany w formie full service leasingu, co oznacza, że przedsiębiorca płaci regularnie stałą ratę, zawierającą koszty przeglądów, wymiany opon oraz inne wydatki eksploatacyjne, które także należy rozliczyć. W takim przypadku finansowa część raty leasingu zaliczana jest w koszty w całości albo proporcjonalnie do limitu 150 000 zł, a eksploatacyjna część raty zaliczana jest w koszty jako 75% jej całości. Może jednak zdarzyć się, że faktura zostanie wystawiona bez podziału na część finansową i eksploatacyjną raty. W takiej sytuacji podatnik może zaliczyć w koszty całą ratę, z uwzględnieniem limitu 150 000 zł w przypadku samochodu droższego.

Warto przy okazji wspomnieć o kosztach ubezpieczenia samochodów osobowych. Nie są one bowiem objęte limitem 75% kosztów uzyskania przychodów, tak jak wydatki eksploatacyjne. Tutaj działa odrębna regulacja, która limituje możliwość zaliczenia w koszty składki, przyjętej jako wartość samochodu na polisie do kwoty 150 000 zł. Według stosownego zapisu kosztami nie są te części składki, które przekraczają „ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota 150 000 zł pozostaje do wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia”. Regulacja dotyczy ubezpieczeń dobrowolnych, do których zalicza się np. GAP czy autocasco. Wartość na polisach, mieszcząca się w limicie 150 000 zł, oznacza, że cała składka idzie w koszty, a gdy będzie wyższa, zalicza się ją proporcjonalnie. W przypadku ubezpieczenia obowiązkowego, jakim jest OC – zalicza się go w koszty w całości, niezależnie od ceny samochodu.

Leasing samochodowy czy kredyt na samochód?

Alternatywną formą finansowania jest kredyt samochodowy, ale czy jest on korzystniejszy od leasingu? Co prawda właścicielem auta jest w takim przypadku kredytobiorca, ale banki są przygotowane na ryzyko, stosując różnego rodzaju zabezpieczenia, takie jak np. zastaw rejestrowy lub depozyt karty pojazdu czy przewłaszczenie. Kredytobiorca pokrywa wszystkie opłaty, zabezpieczające kredyt, w zamian za możliwość obniżenia oprocentowania. Co więcej, należności z tytułu kredytu można dostosować do możliwości finansowych firmy i regulować wcześniej niż data przewidziana w umowie.

Porównując obie formy finansowania – leasing oraz kredyt –leasingodawca może udzielać leasingu przedsiębiorcom niezależnie od czasu prowadzenia przez nich działalności gospodarczej. Sam okres trwania umowy jest kształtowany według indywidualnych preferencji, jednak minimalny czas to 2 lata, maksymalny to średnio 4 lata. Łatwość w uzyskaniu leasingu na samochód to nie jedyna przewaga tej formy finansowania nad kredytem. Do tego dochodzi jeszcze łatwość zaliczania rat w koszty na podstawie faktur oraz jego mniejsza ogólna cena – zobowiązanie leasingowe jest liczone od wartości netto, kredytowanie – od wartości brutto.

Nawet w sytuacji, gdy przedsiębiorca będzie chciał wejść w posiadanie drogiego samochodu, nadal leasing jest tańszą opcją niż jego zakup. Zwłaszcza, jeżeli często dokonuje transakcji odsprzedaży samochodu, co wiąże się ze sporymi kosztami podatkowymi (od dochodu). Celem zmian podatkowych było bowiem zrównanie leasingu z innymi formami finansowania samochodów dzięki wprowadzeniu limitu 150 000 zł. Nie jest tak jednak do końca, ponieważ posłowie przyjęli poprawkę do projektu nowelizacji, z której wynika, że zakup drogiego, luksusowego samochodu będzie w wielu przypadkach nieopłacalny ze względu na „rozszerzenie” limitu 150 000 zł również na niezamortyzowaną wartość samochodu w momencie jego sprzedaży.

Zmiany podatkowe – o czym pamiętać

Podsumowując, przedsiębiorcy nie powinni bać się zmian podatkowych, wprowadzonych w 2019 roku, i spokojnie inwestować w leasing samochodów, które w firmie i tak są potrzebne. Jest to bardzo dobre rozwiązanie zwłaszcza dla osób, zaczynających swoją przygodę z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dla nich każda złotówka ma bardzo duże znaczenie, a leasing pozwala wykorzystać formę finansowania zamiast własnych środków. Leasing nie podlega także zajęciom komorniczym i nie obniża zdolności kredytowej. Jest to również dobry sposób na obniżenie podatku dochodowego – nawet 45% opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego). Ponadto, łatwość zaliczania opłat w koszty jest korzystna dla księgowych, którzy zajmują się leasingiem. Nowe zasady nie powinny znacząco wpłynąć na użytkowników samochodów leasingowych, których wartość nie przekracza 150 000 zł. Leasing wciąż jest bardzo popularną formą finansowania samochodów ze względu na jej elastyczność i dostępność.

Przeczytaj także:
 Pożyczka leasingowa jako alternatywa dla leasingu

Pożyczka leasingowa jako alternatywa dla leasingu

09.05.2019 Baza wiedzy Określenie sposobu finansowania działalności nowej firmy powinno być priorytetem dla każdego przedsiębiorcy, który nie dysponuje na starcie pieniędzmi, pozwalającymi mu na prowadzenie biznesu bez obawy o jego płynność finansową. Wgłębiając się w temat, można wyróżnić kilkanaście źródeł finansowania. Czytaj więcej