Przeprowadziliśmy badanie na polskich kierowcach

Przeprowadziliśmy badanie na polskich kierowcach

01.06.2022 Aktualności W kwietniu br. zleciliśmy przeprowadzenie badania na polskich kierowcach na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane”. Santander Consumer Multirent miał tu na celu zbadanie zwyczajów polskich kierowców dotyczących zakupu aut używanych. Jakie wyniki udało się nam uzyskać? Zapraszamy do zapoznania się z dalszą częścią materiału.

W badaniu zleconym przez nas na rzecz raportu „Polak kupuje auto używane” zapytaliśmy ankietowanych m.in. o to gdzie kupili ostatni pojazd z drugiej ręki, ile auto miało lat w momencie zakupu i w jaki sposób go szukali. Jak wynika z zebranych danych, 55 proc. polskich kierowców skorzystało z oferty prywatnej, kupując samochód bezpośrednio od sprzedawcy. Co szósty z nas udał się do autokomisu (17 proc.), a co ósmy skorzystał z oferty dealera samochodowego (12 proc.). Zaletą auta zakupionego w salonie jest to, że znamy historię pojazdu oraz mamy pewność, że jest on w dobrym stanie technicznym, natomiast kupując auto z oferty prywatnej nie otrzymujemy podobnej gwarancji.

W jakim wieku są auta, którymi się interesujemy? Według danych zebranych w badaniu ostatni samochód używany zakupiony przez ankietowanych w wieku 18-29 lat miał od 13 do 15 lat (33 proc. wskazań) lub więcej (22 proc.). Z kolei pozostałe grupy wiekowe sięgały raczej po auta 10-12 letnie. Większe zainteresowanie starszymi autami wśród młodych może wiązać się z tym, że wielu z nich ma ograniczony budżet i siłą rzeczy nie zawsze może sobie pozwolić na młodsze auto.

Ile samochodów używanych oglądali polscy kierowcy zanim zdecydowali się na zakup? Tutaj wyniki były różne i można założyć, że zależą zarówno od oferty w miejscu poszukiwania pojazdu, jak i od tego na ile sprecyzowane są wymagania samego szukającego. 28 proc. polskich kierowców przed zakupem ostatniego auta używanego obejrzała tylko ten konkretny model. Ten sam odsetek oglądał 7 i więcej pojazdów. Następnie 22 proc. obejrzało 2-3 samochody, a 16 proc. od 4 do 6 aut.

Samochodów szukamy głównie w sieci

Santander Consumer Multirent w zleconym badaniu zapytał również polskich kierowców o to, gdzie szukają ofert aut używanych. Większość osób korzysta w tym celu z portali z ogłoszeniami (46 proc.). Na kolejnym miejscu znalazło się poszukiwanie wśród znajomych (28 proc.). Ankietowani chętnie korzystają również z internetowych platform zakupowych np. Carvago (23 proc.) oraz z ofert dealerów samochodowych czy komisów (w obu przypadkach po 16 proc.). 9 proc. respondentów wskazało sklepy internetowe firm finansujących samochody.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.

Przeczytaj także: