Sprzedaż samochodów w czasie pandemii

Sprzedaż samochodów w czasie pandemii

24.11.2020 Aktualności Nie da się ukryć, że pandemia koronawirusa postawiła wiele wyzwań przed branżą automotive. Jednym z nich była konieczność dostosowania modelu sprzedaży pojazdów do panującej w kraju sytuacji epidemiologicznej – pisze Monika Kasprzyk, dyrektor Działu Zdalnych Kanałów Sprzedaży w artykule na łamach miesięcznika „Dealer”.

Dealerzy zaczęli szukać możliwości działania w zmienionych warunkach, dostosowując się do obostrzeń. Spowodowało to pojawienie się „wirtualnych” salonów samochodowych i nowych usług jak na przykład podstawienie auta „pod drzwi”. Nabywcy zyskali możliwość obejrzenia i zakupu auta bez wychodzenia z domu i narażania się na zakażenie wirusem. Również firmy leasingowe zaczęły oferować więcej usług za pośrednictwem komunikacji elektronicznej, ograniczając bezpośredni kontakt z klientami. Wśród nowych, cyfrowych rozwiązań i ułatwień procesowych znalazły się m.in. podpisywanie umowy o finansowanie auta w trakcie połączenia video czy płatność za zakupiony samochód jeszcze przed rejestracją na podstawie wystawionej faktury VAT. Oba z nich zostały wdrożone również w Santander Consumer Multirent.

Zdalne rozwiązania to przyszłość

Moim zdaniem dziś nie można mieć żadnych wątpliwości, że zdalne rozwiązania są przyszłością branży automotive. Pandemia tylko przyspieszyła to, co i tak miało się wydarzyć na tym rynku. Kontakt online to nie tylko ochrona przed koronawirusem, ale również oszczędność czasu i wygoda klientów, którzy coraz częściej nie mają przestrzeni na osobiste wizyty w wielu salonach samochodowych czy placówkach finansowych. Jak pokazują wyniki Wielkiego Testu Salonów 2020 przeprowadzonego przez magazyn „Auto Świat” i firmę badawczą „Kantar”, rozwój komunikacji online z klientami oraz odpowiednie przygotowanie pracowników do takiej formy kontaktu to konieczność dla dalszego sprawnego funkcjonowania biznesu dealerskiego.

Kluczem do sukcesu jest nadążanie za zmieniającymi się preferencjami klientów poprzez wnikliwą obserwację oraz dopasowywanie do nich swoich usług. Warto, więc trzymać rękę na pulsie, zapoznawać się z głosami odbiorców i śledzić najnowsze trendy. Jak wskazuje wspomniane wyżej badanie, ostatnimi czasy jednym z nich jest rosnące zainteresowanie finansowaniem samochodu online. Aż 61 proc. ankietowanych przez Santander Consumer Multirent w sierpniu br. na potrzeby raportu „Auto w sieci” zadeklarowało, że wybierając auto przez internet chciałoby jednocześnie w ten sam sposób je sfinansować. Jest to istotna informacja nie tylko dla dealerów, ale również dla firm leasingowych, która może być motywatorem do dalszej pracy nad usługami cyfrowymi.

Auto najbezpieczniejszym transportem

Trendem, na który warto zwrócić uwagę jest także zwrot w kierunku prywatnego użytkowania samochodu. Wcześniej uważane za rozwiązanie, które nie wpisuje się w ekologiczne trendy, zabierające przestrzeń i zwiększające ruch na drogach, obecnie częściej postrzegane jest jako lepsze od komunikacji miejskiej. Pozwala w naturalny sposób utrzymać dystans społeczny i wymagane środki ostrożności. Według badania Santander Consumer Multirent przeprowadzonego na naszych klientach na początku pandemii, aż 94 proc. przedsiębiorców uznało auto za najbezpieczniejszy środek transportu w kontekście zagrożenia koronawirusem. Biorąc pod uwagę fakt, że ryzyko zarażenia jesienią znów dramatycznie wzrosło, jednym z możliwych scenariuszy jest wzrost zainteresowania zakupem samochodu u osób, które wcześniej nie widziały konieczności jego posiadania lub tych, które chciałyby w lepszy sposób chronić siebie i swoich pracowników.

Poza koniecznością udostępnienia swojego biznesu w sieci, to właśnie nowe środki ostrożności stanowią obecnie spore wyzwanie dla dealerów. Według wytycznych Związku Dealerów Samochodów, to na dealerze spoczywa obowiązek zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom i klientom, które nie ogranicza się wyłącznie do konieczności noszenia rękawiczek i maseczek ochronnych, ale dotyczy również zmodyfikowania procesów związanych z prezentacją aut i wydawaniem pojazdów. Stosowanie się do tych wymogów jest kluczowe dla dalszego, sprawnego funkcjonowania biznesu w czasach epidemii.

Monika Kasprzyk, dyrektor Działu Zdalnych Kanałów Sprzedaży w Santander Consumer Multirent

 

Przeczytaj także:
 Wideorozmowa przy podpisywaniu leasingu

Wideorozmowa przy podpisywaniu leasingu

01.06.2020 Aktualności Czy proces podpisywania umowy leasingowej można przeprowadzić bez konieczności wychodzenia z domu czy biura? W Santander Consumer Multirent od wiosny 2020 roku zrobisz to w trakcie wideospotkania, Czytaj więcej

 Kup i sfinansuj firmowe auto w AutoSalonie

Kup i sfinansuj firmowe auto w AutoSalonie

16.11.2020 Aktualności W jednym miejscu możesz wybrać samochód i jego finansowanie bez konieczności wychodzenia z domu, czy z biura: w 100% online. Santander Consumer Multirent uruchomił właśnie platformę AutoSalon. Nie chcesz tracić czasu na odwiedziny wielu salonów samochodowych? Czytaj więcej