Co zachęca, a co zniechęca kierowców do kupna samochodu używanego przez internet

Co zachęca, a co zniechęca kierowców do kupna samochodu używanego przez internet

23.03.2023 Aktualności Według naszego badania „Auto używane w sieci”, obecnie jedynie co piąty kierowca zdecydowałby się na kupno samochodu z drugiej ręki całkowicie przez internet. Posiadacze prawa jazdy w zdecydowanej większości wskazywali na brak możliwości obejrzenia auta na żywo jako czynnik, który zniechęca ich do zakupu pojazdu online. Co mogłoby zmienić ich nastawienie? Polscy kierowcy odpowiadali najczęściej, że byłyby to korzystne warunki ewentualnego zwrotu samochodu, długi termin jego gwarancji czy konkurencyjna cena.

Jak wynika z danych zebranych w badaniu „Auto używane w sieci”, to właśnie brak możliwości obejrzenia pojazdu przed kupnem jest czynnikiem najczęściej zniechęcającym zmotoryzowanych Polaków do zamówienia używanego samochodu przez internet (64 proc.). Ponad połowa respondentów (59 proc.) wskazała również ewentualne rozbieżności między stanem faktycznym auta a raportem rzeczoznawcy oraz zakup bez jazdy testowej (58 proc.). Co trzeci ankietowany kierowca (33 proc.) stwierdził, że do takiej formy sprzedaży zniechęca go opłata za dostarczenie samochodu pod wskazany adres, a co piątemu (22 proc.) nie podobałby się krótki okres podstawowej gwarancji. Dalej znalazł się ewentualny zwrot pojazdu na określonych warunkach np. w ciągu 14 dni, z limitem kilometrów przejechanych po odbiorze (18 proc.).

Widoczne różnice pokoleniowe
Przeciwni kupowaniu samochodu w sieci bez oglądania go na żywo byli przede wszystkim kierowcy z najwyższym dochodem, od 7000 zł netto w górę oraz  ze starszych grup wiekowych (71 proc. wśród 50-59 latków i 67 proc. respondentów z prawem jazdy powyżej 60 roku życia). Seniorzy często wskazywali również brak możliwości odbycia jazdy testowej jako czynnik zniechęcający do kupna auta online (kolejno 61 i 64 proc. w grupie 60-69 i 70-79 latków). Z kolei najmłodszych kierowców, w wieku 18-29 lat, zniechęciłby raczej krótki okres gwarancji auta (21 proc.). Określone warunki ewentualnego zwrotu nie spotkałyby się natomiast z aprobatą zmotoryzowanych po 40 roku życia (22 proc.). Ponadto opłata za dostarczenie pojazdu pod wskazany adres była wybierana najczęściej przez kierowców z najmniejszym dochodem, do 2000 zł na rękę oraz od 2000 do 2999 zł netto.

W przypadku możliwych rozbieżności między stanem faktycznym auta a raportowanym, największą nieufność wykazali Polacy z prawem jazdy po 50 roku życia i w wieku emerytalnym. 71 proc. badanych między 50 a 59 rokiem życia stwierdziło, że to dla nich czynnik zniechęcający do kupna używanego auta przez internet. Na przeciwległym biegunie znaleźli się najmłodsi kierowcy, czyli 18-29 latkowie. Wśród nich 40 proc. – najmniej ze wszystkich grup wiekowych - uznało, że możliwe rozbieżności mogłyby ich zniechęcić do kupna używanego samochodu online.

Do zakupu auta używanego całkowicie w sieci mogłyby zachęcić… korzystne warunki ewentualnego zwrotu
Tę odpowiedź wybrało 41 proc. kierowców. Do często wymienianych czynników możemy zaliczyć również długi termin gwarancji samochodu (37 proc.) oraz konkurencyjną cenę (36 proc.). Nieco mniej kierowców wskazało darmową dostawę auta pod wskazany adres (33 proc.) oraz długą gwarancję na jego najważniejsze podzespoły i elektronikę (32 proc.).

W odpowiedziach można dostrzec różnice w priorytetach poszczególnych pokoleń. Młodsze grupy wiekowe częściej od tych starszych wybierały szybki termin dostawy samochodu czy możliwość negocjacji ceny (19 proc. 30-39 latków i 26 proc. 18-29 latków). Starsi kierowcy wskazywali z kolei korzystne warunki ewentualnego zwrotu pojazdu - aż 76 proc. badanych w wieku 70 lat i więcej uznało ten czynnik za zachęcający w porównaniu z 23 proc. 18-29 latków. Zmotoryzowanych Polaków w wieku emerytalnym do zakupu auta używanego całkowicie online zachęcić mogłaby również korzystna cena (42 proc. wskazań w grupie 60-69 latków i 54 proc. wśród 70 latków).

Przeczytaj także: