Jakie wyzwania czekają rynek samochodów elektrycznych?

Jakie wyzwania czekają rynek samochodów elektrycznych?

29.12.2022 Aktualności Na polskich drogach możemy spotkać coraz więcej aut elektrycznych. Według danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przez jedenaście miesięcy 2022 r. ich liczba zwiększyła się o 23 869 sztuk, tj. o 39 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Elektromobilność jest przyszłością, ale nadal stoi przed nią wiele wyzwań np. wysokie ceny czy brak wystarczającej liczby stacji do ładowania.

Popularność elektryków rośnie bardzo dynamicznie w ostatnich latach. Według danych z  raportu „Global EV Outlook 2022. Securing supplies for an electric future” Międzynarodowej Agencji Energii (IEA), w 2021 roku na światowych drogach poruszało się około 16,5 mln pojazdów elektrycznych. Co więcej, sprzedaż tego typu aut w 2021 r. odnotowała rekord i wyniosła 6,6 mln (BEV + PHEV). Również w Europie popularność zielonych aut jest duża. Według Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) spośród sprzedanych 6,6 mln pojazdów elektrycznych, 2,3 mln zakupiono na starym kontynencie. Łącznie po europejskich drogach w ubiegłym roku poruszało się około 5,5 mln samochodów elektrycznych (ponad trzykrotnie więcej niż w 2019 r.).

Co przyspiesza wzrost zainteresowania elektrykami? Na pewno jest to zaostrzenie norm emisji CO2. Ważną kwestią jest też rozszerzenie dopłat do zakupu i ulg podatkowych. W Polsce takim przykładem jest program „Mój elektryk”. Duży wpływ na przyspieszenie wzrostu liczby zielonych aut ma także coraz szersza oferta dystrybutorów. Według danych Międzynarodowej Agencji Energii (IEA) na całym świecie w 2021 r. dostępnych było ponad 450 różnych modeli, co stanowi wzrost o ponad 15 proc. w stosunku do ofert z 2020 r. 

24 proc. polskich kierowców chce jeździć elektrykami
Według raportu Santander Consumer Multirent „Nadchodzi czas aut elektrycznych”, już co czwarty polski kierowca rozważałby kupno samochodu elektrycznego. Jako główną zaletę 55 proc. z nich wymienia ekologiczność. Jakie jeszcze plusy wskazywali kierowcy? Były to: możliwość ładowania w domu (31 proc.), cicha praca auta i brak uciążliwych odgłosów silnika (28 proc.), dodatkowe przywileje wynikające z ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych np. opcja poruszania się buspasem (26 proc.). Rosnący poziom inwestycji w sektorze elektromobilności wpływa na wzrost wiedzy i świadomości konsumentów. To wszystko przekłada się na postępującą sprzedaż takich aut. Nie jest ona jednak pozbawiona wyzwań.

Wysokie ceny wyzwaniem dla rynku aut elektrycznych
Mimo rosnącej popularności pojazdów elektrycznych, rynek ten nadal musi mierzyć się ze  sporymi wyzwaniami. Jednym z najistotniejszych jest wysoka cena takich aut. Na ten minus zwróciło uwagę 45 proc. badanych w raporcie Santander Consumer Multirent. Bardzo ważnym czynnikiem są również wciąż rosnące ceny energii elektrycznej. W Polsce niestety nadal mamy też ograniczoną liczbę stacji ładowania. Jak wskazuje Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, jeszcze dwa-trzy lata temu prognozowano, że liczba pojazdów przypadająca na jedną ładowarkę będzie wynosić 11. Obecnie jest to ponad 20, a w przyszłości będzie tylko rosła. Niestety niewystarczająca infrastruktura stacji ładowania zniechęca część osób do zakupu auta elektrycznego.

Bardzo istotną kwestią, jaką należy poruszyć w kontekście rozwoju elektromobilności, jest stara sieć przesyłowa w Polsce. W obecnej formie nie jest ona przystosowana do dynamicznie rozwijającego się rynku. Ważne jest wprowadzenie nowoczesnych sposobów optymalizacji przepływu energii elektrycznej. Co należy zrobić? Na szczeblu państwowym kluczowe jest wdrożenie strategii, która przy wsparciu spółek skarbu państwa i prywatnych inwestorów pozwoliłaby na powstawanie magazynów energii z pomocą zużytych akumulatorów z samochodów elektrycznych.

Mimo rosnącego zainteresowania elektrykami przed rozwojem elektromobilności nadal stoi wiele barier. Jednak najprawdopodobniej w najbliższych latach będą one powoli eliminowane. Pomoże w tym z pewnością porozumienie przyjęte przez Państwa Unii Europejskiej, które mówi, że od 1 stycznia 2035 r. wszystkie zarejestrowane pojazdy osobowe i dostawcze muszą mieć zerową emisję spalin. Można przewidywać, że będzie miało to wpływ na rozrastanie się infrastruktury ładowania pojazdów. Potrzebna będzie również praca nad zmianą technologii akumulatorów, aby czas ich ładowania był krótszy a postoje rzadsze. Można również przewidywać, że w perspektywie najbliższych lat dojdzie do optymalizacji kosztów technologii produkcji aut elektrycznych z ceną osiągalną dla konsumentów.

Przeczytaj także:
 Nawiązaliśmy współpracę z marką Seres

Nawiązaliśmy współpracę z marką Seres

20.12.2022 Aktualności Seres to amerykańsko-chiński producent samochodów elektrycznych. Dzięki nowej współpracy nasi klienci już od września br. mogą korzystać z finansowania na kolejne elektryki – auta Seres 3 i wkrótce dostępne Seres 5. Czytaj więcej