Już 21 proc. kierowców kupiłoby auto używane całkowicie przez internet

Już 21 proc. kierowców kupiłoby auto używane całkowicie przez internet

16.03.2023 Aktualności Jak wynika z naszego badania „Auto używane w sieci”, co piąty polski kierowca przyznaje, że zdecydowałby się na zakup samochodu z drugiej ręki całkowicie online. Kto byłby skłonny skorzystać z takiej możliwości, a kto z rezerwą podchodzi do takiego rozwiązania? Jakie są według zmotoryzowanych Polaków największe zalety tej formy kupna auta używanego? Tego dowiecie się z poniższego artykułu.

Jedna piąta Polaków (posiadających prawo jazdy) byłaby skłonna kupić samochód z drugiej ręki całkowicie przez internet, a dwie trzecie nie zdecydowałoby się skorzystać z takiej możliwości – tak wskazuje nasze najnowsze badanie „Auto używane w sieci”. W grupie kierowców rozważających kupno takiego pojazdu online dominowali młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat oraz zarabiający między 5 000 a 6 999 złotych netto. Wśród badanych, którzy z rezerwą podchodzili do takiego rozwiązania przeważały kobiety, seniorzy oraz osoby zarabiające od 7 000 złotych na rękę w górę.

Różnice w podejściu ankietowanych do kwestii zakupu auta używanego całkowicie online zależą między innymi od tego, jak często prowadzą samochód. Podczas analizy danych z badania można zauważyć, że kierowcy rzadko wsiadający za kółko częściej niż pozostali zaznaczali, że nie byliby skłonni skorzystać z takiej możliwości (74 proc.). Jaki może być tego powód? Prawdopodobnie mniejsza wiedza na tematy motoryzacyjne w porównaniu do osób, które częściej prowadzą samochód, co sprawia, że nie czują się wystarczająco kompetentni, by zdecydować się na zakup auta tylko na podstawie opisu i zdjęć online. 

Możliwość ewentualnego zwrotu pojazdu najistotniejsza przy zakupie auta z drugiej ręki w sieci

Największą zaletą kupna samochodu używanego całkowicie przez internet według zmotoryzowanych Polaków jest opcja ewentualnego zwrotu pojazdu w wyznaczonym czasie i przy określonym limicie kilometrów (49 proc. wskazań). W następnej kolejności  ankietowani wymieniali dostawę auta pod wskazany adres (40 proc).

Dla polskich kierowców liczy się również gwarancja sprzedawcy, że samochód jest w dobrym stanie technicznym i nie pochodzi z kradzieży oraz dostęp do informacji o wykonanych naprawach, serwisie i ewentualnych uszkodzeniach (po 38 proc. wskazań w obu przypadkach). Ponadto oszczędność czasu spowodowana tym, że przy takiej formie zakupu nie trzeba jechać na miejsce do sprzedawcy jest ważna w opinii 37 proc. ankietowanych z prawem jazdy. Następnie kierowcy wymieniali możliwość negocjacji ceny samochodu (33 proc. wskazań), gwarancję sprzedawcy na najważniejsze podzespoły i elektronikę (31 proc.), szeroki wybór marek i producentów aut (31 proc.) oraz wybór pojazdu niezależny od jego lokalizacji (30 proc.). Rzadziej wskazywali prostotę procesu – to, że ten zakup odbywa się na podobnych zasadach co zamawianie innych produktów przez internet (23 proc. wskazań) – czy dobrze przygotowaną ofertę sprzedaży (18 proc.). Dalej znalazła się opcja skorzystania z finansowania zewnętrznego, która była ważna dla 17 proc. zmotoryzowanych. Na możliwość skorzystania z dodatkowych ubezpieczeń wskazało jedynie 13 proc. badanych kierowców.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
 



Santander Consumer Multirent jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander. Na polskim rynku działa od 2007 roku. Firma specjalizuje się w leasingu operacyjnym pojazdów osobowych i dostawczych do 3,5 t. Podstawowym założeniem produktów leasingowych Santander Consumer Multirent jest dostępność dla małych, średnich jak i mikroprzedsiębiorstw, a także dla dużych klientów korporacyjnych. Santander Consumer Multirent współpracuje z importerami takich marek samochodowych jak Mazda, Mitsubishi, Suzuki, a także z markami motocyklowymi: Yamaha, Suzuki, KTM, Triumph. Produkty leasingowe są dystrybuowane poprzez sieć dealerów samochodowych wszystkich marek, które współpracują z Santander Consumer Bankiem i z Santander Consumer Multirent, a także poprzez partnerów i pośredników oraz Doradców Mobilnych Santander Consumer Banku. W ramach Santander Consumer Multirent działa AutoSalon, platforma internetowa pozwalającej przedsiębiorcom na wybranie pojazdu i jego finansowania online.

Dodatkowych informacji udziela:
Magdalena Grzelak
magdalena.grzelak@santanderconsumer.pl 
 

Przeczytaj także: