Przy zakupie auta używanego największe znaczenie ma stan techniczny

Przy zakupie auta używanego największe znaczenie ma stan techniczny

04.07.2022 Baza wiedzy W naszym badaniu „Polak kupuje auto używane” przeprowadzonym na polskich kierowcach, ogólny stan techniczny pojazdu okazał się najczęściej wskazywanym czynnikiem, który wpływa na decyzję o zakupie samochodu z drugiej ręki (51 proc.). Ankietowani często wskazywali również markę bądź model (35 proc.) oraz przebieg (34 proc.). Dla kogo poszczególne czynniki miały największe znaczenie? Zapraszamy do lektury.

Ogólny stan techniczny pojazdu był najczęściej wskazywanym czynnikiem wpływającym na zakup auta używanego – pokazuje zlecone przez nas badanie „Polak kupuje auto używane”. W równej mierze zwracają na niego uwagę kobiety, co mężczyźni. Największe znaczenie ma on jednak dla osób w wieku 18-29 lat (79 proc. wskazań), co może wiązać się z faktem, że młodzi dorośli z braku środków często muszą oszczędzać na samochodzie, jednak jednocześnie zależy im na zachowaniu dobrego stanu pojazdu.

Polscy kierowcy przykładają wagę do przebiegu auta

Najmłodsi respondenci czyli 18-29 latkowie - podczas wyboru auta używanego - częściej od innych grup wiekowych kierują się również marką pojazdu. Poza tym ogół badanych często zwraca uwagę na stan licznika przebiegu. Jest to ważny parametr, który ma przełożenie np. na wysokość ubezpieczenia OC. Na przebieg największą uwagę zwracają kobiety i osoby w wieku emerytalnym.

Poza wyżej wymienionymi czynnikami, co trzeci polski kierowca zwraca uwagę na wiek pojazdu (30 proc.), a co czwarty na to, czy ma on udokumentowaną historię (27 proc.). Niewielkie znaczenie przy zakupie ma natomiast to, kto sprzedaje dane auto (np. dealer samochodowy lub znajomy) czy też fakt, że jest ono w niższej cenie niż w innych ofertach tego samego modelu (kolejno 13 i 8 proc. wskazań).

Jak sprawdzamy auto używane, które chcemy kupić? Połowa ankietowanych (48 proc.) samodzielnie ogląda pojazd i udaje się nim na jazdę testową. Co trzeci sprawdza stan planowanego zakupu w warsztacie samochodowym (39 proc.). Trochę mniej, bo 34 proc. osób, wyszukuje historię pojazdu w internecie, wykorzystując numer VIN. Z kolei 31 proc. decyduje się zaangażować w sprawę znajomego, który ma wiedzę na temat samochodów.

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na użytkownikach aut używanych na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.

Przeczytaj także: