Przychody firm leasingowych będą rosnąć podobnie jak ceny aut

Przychody firm leasingowych będą rosnąć podobnie jak ceny aut

28.02.2023 Jak pokazują najnowsze dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, liczba rejestracji nowych samochodów w 2022 roku spadła o ponad 7 proc. w porównaniu do poprzedniego roku. Pod względem wolumenu jest to gorszy rezultat niż pandemiczny 2020 rok. Mimo niższej jednostkowej sprzedaży aut, przychody stacji dealerskich oraz firm leasingowych rosną, a eksperci prognozują, że trend ten będzie się utrzymywał.

Powodem takich wyników jest przede wszystkim niska dostępność aut, zarówno nowych, jak i używanych oraz ich wysoka cena. W takiej sytuacji całej branży łatwiej jest utrzymywać marże handlowe. Jak wskazują eksperci branży automotive, również ten trend może się utrzymywać. 

Mimo niższej rejestracji aut, ich ceny będą rosnąć
Przede wszystkim możemy spodziewać się dalszych wzrostów ceny aut. Będzie się na to składać wiele czynników. Wymienić wśród nich można kurs zachwianego wojną złotego, wymogi prawne płynące z Unii Europejskiej, takie jak obowiązkowe systemy bezpieczeństwa pojazdu czy normy emisji CO2, oraz eliminację problemów z łańcuchami dostaw. Na sytuację wpływać będzie też ogólny stan krajowej gospodarki i kondycja małych oraz średnich przedsiębiorstw. Nawet mimo prognoz, że rejestracja nowych aut okaże się rok do roku niższa o 5-10 proc., eksperci nie przewidują, że rynek zmusi branżę leasingową do wprowadzania wysokich rabatów, które doprowadziłyby do spadku cen transakcyjnych. 

Rynek zapełnia się starszymi pojazdami
Ograniczona oferta nowych samochodów i ciągły wzrost ich cen to jedne z czynników, które sprawiły, że rynek zapełnia się coraz starszymi pojazdami, nawet mimo tego, że ich koszt również idzie w górę. Według danych jednej z polskich porównywarek ubezpieczeniowych, w ciągu ostatnich dwóch lat przeciętny wiek samochodu zgłaszanego do ubezpieczenia wzrósł z 13,4 lat do 14,2 lat. Duży wpływ na to ma obecna sytuacja, w której pierwsi posiadacze aut nie są tak chętni do wymiany swoich czterech kółek przez co na rynek wtórny trafia mniejsza liczba pojazdów. Spadł również ich import – według danych CEPIK, przez pierwsze 10 miesięcy 2022 roku, było ich mniej o 18 proc. niż w analogicznym okresie 2021 roku. Nawet pomimo łatwiejszej dostępności aut używanych niż nowych, wciąż jest ich mniej na rynku niż w latach ubiegłych, co powoduje wzrost ich cen. 

Obiecujące perspektywy
Sytuacja ta ma duży wpływ na branżę leasingową. Mimo tego, że według danych Związku Polskiego  Leasingu była ona na minusie przez trzy czwarte poprzedniego roku, ostatni kwartał nadrobił ogólny wynik, dzięki czemu udało się poprawić historyczny rekord z 2021 roku. Obiecujące są prognozy dla branży na najbliższe miesiące, mieszczą się one jednak w zakresie jednocyfrowego skoku – zdaniem ZPL można spodziewać się wzrostu nawet o 8,7 proc. we wszystkich grupach aktywów. Zauważalne wzrosty mają dotyczyć m.in. pojazdów lekkich i ciężkich. Nawet pomimo potencjalnego spadku liczby ich rejestracji, łączna wartość finansowania nie będzie symetrycznie malała. Za tym, prócz wymienionych wcześniej czynników, przemawiać mają również oferowany przez producentów miks modelowy, wzrost udziału aut elektrycznych oraz hybryd, czy po prostu droższych wersji wyposażeniowych. 
 

Przeczytaj także: