08.05.2025
Aktualności
Baza wiedzy

Jak Polacy widzą przyszłość rynku elektromobilności w Polsce? Nowy raport.

Nasz najnowszy raport „Ekologiczna motoryzacja w Polsce – wyzwania i kierunki rozwoju” to szczegółowa analiza trendów dotyczących zmieniającego się podejścia kierowców do motoryzacji w Polsce. Sprawdziliśmy, jakie Polacy postrzegają zalety i wyzwania związane z samochodami elektrycznymi oraz jak myślą, że będzie wyglądał rynek motoryzacji za 10 lat. Zapraszamy do lektury!

Jakie są korzyści z używania samochodów elektrycznych?

Obszerny raport został podzielony na rozdziału, z których w pierwszym opisujemy kluczowe wyzwania i korzyści, jakie Polacy widzą w użytkowaniu samochodów elektrycznych. Jak wskazują badania wśród najważniejszych zalet znalazły się brak emisji spalin (49 proc.) oraz cisza podczas jazdy (48 proc.). Z kolei największym wyzwaniem jest zbyt wysoka cena zakupu (47 proc.).

W drugiej części zbadaliśmy postawy polskich konsumentów wobec unijnych przepisów dotyczących redukcji emisji spalin oraz analizujemy ich gotowość do dostosowania się do nowych wymagań. Jak pokazały wyniki 35 proc. badanych popiera bardziej rygorystyczne regulacje. Z kolei 84 proc. deklaruje, że zanim zostaną wdrożone powinna zostać zbudowana odpowiednia infrastruktura dla pojazdów elektrycznych.

Wsparcie dla kierowców

W drugiej części zbadaliśmy postawy polskich konsumentów wobec unijnych przepisów dotyczących redukcji emisji spalin oraz analizujemy ich gotowość do dostosowania się do nowych wymagań. Jak pokazały wyniki 35 proc. badanych popiera bardziej rygorystyczne regulacje. Z kolei 84 proc. deklaruje, że zanim zostaną wdrożone powinna zostać zbudowana odpowiednia infrastruktura dla pojazdów elektrycznych.

W czwartej części przedstawiamy jak Polacy widzą przyszłość branży motoryzacyjnej i który scenariusz jest według nich najbardziej prawdopodobny. 66 proc. ankietowanych stwierdziło, że samochody elektryczne nie staną się bardziej popularne niż spalinowe w ciągu następnych 10 lat. Jednak niemal jedna trzecia (32 proc.) wskazała redukcję emisji spalin i poprawę jakości powietrza jako główną korzyść rozwoju elektromobilności.

W ostatnim rozdziale sprawdzamy czy Polacy są chętni zapłacić więcej, jeżeli wiedzą, że samochód jest bardziej przyjazny środowisku. Jedynie 9 proc. uczestników badania twierdzi, że ekologiczność auta jest dla nich kluczowym czynnikiem przy jego wyborze, a dla 30 proc. jest to ważne. Również jedynie jedna trzecia byłaby skłonna zapłacić więcej, aby mieć auto bardziej ekologiczne.

Jeżeli interesuje Cię ten temat, to zapraszamy do zapoznania się z całym materiałem, w którym przedstawiamy szczegółowe dane

Pobierz raport

Badanie zostało przeprowadzone na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 24.01‑03.02.2025 r. na osobach dorosłych, które posiadają samochód. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.