Atrakcyjna cena skłoni do zakupu chińskiego auta 6 na 10 polskich kierowców
03.07.2024 Aktualności Chińskie samochody coraz śmielej wkraczają na rynki europejskie, w tym także do Polski. Z naszego najnowszego raportu „Za kółkiem chińskiego auta” wynika, że już 29 proc. polskich kierowców zna modele samochodów pochodzące z Chin. Które marki są najbardziej rozpoznawalne? Jakie czynniki zniechęcają lub zachęcają Polaków do zakupu pojazdów z tego kraju? Na te pytania odpowiemy w poniższym wpisie.
Auta z Chin to przede wszystkim atrakcyjna cena, innowacyjne technologie i nowoczesny design. Świadomość na ich temat rośnie, ale powoli. Z naszego raportu wynika, że 3 na 10 polskich kierowców zna modele samochodów pochodzące z Chin. To całkiem niezły wynik, ale jeśli chodzi o rozpoznawalność konkretnych koncernów, to wypada to gorzej – 52 proc. ankietowanych przyznało, że nie zna żadnej chińskiej marki samochodów. To pokazuje, że choć te auta są już obecne na rynku, ich rozpoznawalność wśród polskich konsumentów jest nadal niska.
Najlepiej rozpoznawalne marki to MG (20 proc. wskazań), Maxus (14 proc.) i BYD (13 proc.). Natomiast na drugim końcu skali znajdują się marki takie jak Seres (4 proc.), Omoda (5 proc.) i BAIC (6 proc.). Co ciekawe, świadomość tych marek jest niższa wśród kobiet – aż 63 proc. nie zna żadnej z nich, podczas gdy wśród mężczyzn ten odsetek wynosi 42 proc.
Co zniechęca Polaków?
Jednym z głównych powodów, dla których polscy kierowcy niechętnie sięgają po chińskie samochody, jest brak zaufania. Aż 47 proc. respondentów wskazało ten czynnik jako główną przeszkodę. Najbardziej nieufni są ci, którzy zarabiają do 3 tys. zł miesięcznie – w tej grupie aż 71 proc. badanych wyraża brak zaufania do chińskich aut. Inne obawy to niska jakość wykonania, która jest problemem dla jednej trzeciej ankietowanych, niedostępność części zamiennych (25 proc.) oraz brak testów bezpieczeństwa europejskich instytucji (23 proc.). Dodatkowo, 16 proc. osób martwi się o trudność w ewentualnej odsprzedaży, 15 proc. wskazuje na słabe opinie o serwisie, a 9 proc. obawia się o bezpieczeństwo swoich danych, które mogłyby trafić do chińskich producentów.
Cena kluczem do sukcesu
Jednak to, co najbardziej przekonuje nas do zakupu chińskiego samochodu, to atrakcyjna cena. 60 proc. ankietowanych wskazało właśnie ten czynnik jako kluczowy. Warto jednak zauważyć, że kwestia finansowa jest bardziej istotna dla mężczyzn (64 proc.) niż dla kobiet (53 proc.). Na drugim miejscu znalazło się dobre wyposażenie (28 proc.), które jest szczególnie ważne dla osób powyżej 60 roku życia (35 proc.). Kolejnym argumentem są nowoczesne technologie – 25 proc. ankietowanych wskazało ten aspekt jako istotny. Mniej istotne są kwestie takie jak testy zderzeniowe wykonane przez europejskie instytucje (17 proc.), wygląd (15 proc.), a 8 proc. respondentów przekonałaby oferta lokalnego dealera.
Chińskie samochody mają więc szansę zyskać coraz więcej zwolenników w Polsce, zwłaszcza jeśli będą w stanie przekonać do siebie nie tylko atrakcyjną ceną, ale także jakością i nowoczesnymi technologiami. Czy damy się skusić? Czas pokaże.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 7-17 maja br. na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS)na osobach, które posiadają prawo jazdy i aktywnie je wykorzystują. Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=1000.