
Polacy chcą kupować firmowe auto online
27.11.2020 Aktualności Zmiany wywołane pandemią koronawirusa wpłynęły na postawy konsumentów i przeobraziły rynek samochodowy. Według raportu „Auto w sieci” Santander Consumer Multirent, dziś już co trzeci z nas chciałby kupić swój pojazd całkowicie przez internet
Wprowadzenie przez rząd obostrzeń w związku z zagrożeniem koronawirusem sprawiło, że dealerzy musieli zmodyfikować dotychczasowy sposób prowadzenia biznesu. Pojawiła się potrzeba dostosowania do wymogów sanitarnych, takich jak m.in. konieczność dezynfekcji pojazdów czy noszenia maseczek. Biorąc pod uwagę, że nadszedł również przymus zachowywania dystansu w kontaktach międzyludzkich, koronawirus doprowadził do szybszego wdrożenia rozwiązań elektronicznych, jak połączenia wideo z klientami czy wirtualne salony, umożliwiające wybór auta bez wychodzenia z domu. Na zakup samochodu w takim miejscu, według raportu „Auto w sieci”, zdecydowałby się już niemal co trzeci z nas (28 proc.).
Samochód i leasing przez internet dla młodych
Nie dziwi fakt, że wśród osób najbardziej zainteresowanych zakupami w kanale online przeważają najmłodsi ankietowani. Auta całkowicie online najchętniej kupiłoby prawie 40 proc. Polaków w przedziale wiekowym do 39 lat. Co ciekawe, jest to też rozwiązanie, do którego powoli przekonuje się również starsze pokolenie, najbardziej narażone na zarażenie koronawirusem. Co piąty badany, który ukończył 60. rok życia zadeklarował, że chętnie skorzystałby z możliwości zakupu samochodu w internecie.
Patrząc na te dane, nie da się ukryć, że pandemia doprowadziła do zmian postaw konsumentów na rynku automotive. Jeszcze w ubiegłorocznym raporcie firmy doradczej EY „Jak przygotować się na spowolnienie w branży motoryzacyjnej?”, przytaczano wyniki badania, według którego dla aż 80 proc. Polaków preferowanym kanałem zakupu auta był tradycyjny salon samochodowy. Możliwość kupna pojazdu przez internet wskazało w tym badaniu jedynie 6 proc. respondentów.
– Konieczność przeniesienia działalności do sieci przez branżę motoryzacyjną i ograniczenia kontaktów międzyludzkich sprawiła, że więcej Polaków zaczęło zastanawiać się nad nabyciem auta w kanale online – mówi Monika Kasprzyk, dyrektor Działu Zdalnych Kanałów Sprzedaży Santander Consumer Multirent. – To dobra wiadomość dla nowopowstałych rozwiązań umożliwiających taki zakup jak na przykład platforma AutoSalon, za pomocą której można wybrać samochód i sposób jego finansowania przez internet na przykład za pomocą leasingu.
Gdzie szukamy informacji o firmowym aucie?
Santander Consumer Multirent zapytał też badanych, w jaki sposób poszukują informacji o nowym samochodzie. Również tutaj udało się zauważyć przejście sporej części klientów do kanału online. Według badania co piąty Polak szuka szczegółów na temat nowego auta na portalach motoryzacyjnych. Co więcej, 12 proc. z nas korzysta z porównywarek aut, a 13 proc. z witryn należących do importerów. Najpopularniejszym źródłem informacji są jednak strony internetowe dealerów. Sięga po nie aż 42 proc. szukających samochodu dla swojego biznesu, niemal dwukrotnie przewyższając liczbę osób, które odwiedzają w tym celu salony stacjonarne (23 proc.). Dane te dobitnie pokazują, że pandemia wpłynęła na rynek samochodowy i postawy konsumentów, którzy w nadchodzącej przyszłości mogą jeszcze bardziej zacząć interesować się możliwością zakupu aut całkowicie przez internet.