Przedstawiamy trendy w finansowaniu pojazdów w 2023 roku!
03.08.2023 Aktualności Finansowanie pojazdów to jeden z kluczowych i nieodzownych elementów ich zakupu, co oznacza, że jego wybór jest ściśle powiązany z sytuacją na rynku motoryzacyjnym oraz rzeczywistością gospodarczą. Jak obecne otoczenie wpływa na trendy w tym obszarze? Wysoka inflacja i stopy procentowe z jednej strony skłaniają konsumentów do korzystania ze swoich oszczędności, z drugiej jednak powodują przeszkody na drodze do zakupu własnego pojazdu. Zjawisko to powoduje, że rośnie grono osób zainteresowanych alternatywnym finansowaniem pojazdów. Jakie trendy obserwujemy w związku z tym faktem? Prezentujemy je poniżej:
-
rosnący entuzjazm dla najmu długoterminowego
Najem długoterminowy od pewnego czasu zyskuje coraz większe zainteresowanie, widoczne zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Jak informuje Polski Związek Wynajmu i Leasingu, tylko w 2022 roku z takiej możliwości skorzystało blisko 3 na 10 firm nabywających w tym czasie nowe auta, czyli o 10 proc. więcej w porównaniu z 2021 r. Popularność wśród osób indywidualnych jest mniejsza, ale nie bez znaczenia. Według naszego badania „Czas wynajmu aut” już co dziesiąty kierowca przyznał, że obecnie rozważałby skorzystanie z opcji najmu długoterminowego.
-
popularność systemów car-sharing
Coraz więcej mówi się także o systemach car-sharing, czyli o wypożyczaniu pojazdu na krótki okres, za które płaci się określoną przez operatorów stawkę za każdy przejechany kilometr. Użytkownik przemieszcza się za pomocą wynajętego pojazdu za pośrednictwem aplikacji na smartfonie. W przypadku tego finansowania wypożyczenie odbywa się bez żadnej umowy, na krótki okres i relatywnie niedużą liczbę przebytych kilometrów. Proste warunki zwiększają atrakcyjność rozwiązania, zwłaszcza wśród młodych, dla których inne sposoby mogłyby nie być dostępne. Jak wynika z naszego badania „Czas wynajmu aut”, z car-sharingu korzystał już co szósty kierowca, z czego aż 35 proc. 18-29 latków.
-
elektromobilność
Ten trend przyspieszyło rozporządzenie Rady Europejskiej o braku możliwości rejestracji w krajach UE nowych pojazdów z silnikiem spalinowym z początkiem 2035 roku. Jest to wynikiem wprowadzenia rygorystycznej normy emisji dwutlenku węgla, zakładającej redukcję spalin do 100 proc. Istotny wpływ mają również inne czynniki np. dotacje oferowane w programie „Mój elektryk”. Jak wskazuje raport przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, park pojazdów elektrycznych w 2025 r. osiągnie ponad 6-krotny wzrost do 226,2 tys. sztuk. Ten trend jest też wyraźnie widoczny w postawie kierowców – w naszym badaniu z 2022 r. „Czas aut elektrycznych” już co czwarty kierowca rozważałby zakup elektryka.