Co szósty Polak skorzystał z finansowania zewnętrznego przy zakupie auta

Co szósty Polak skorzystał z finansowania zewnętrznego przy zakupie auta

11.07.2022 Baza wiedzy Jak wykazało zlecone przez nas badanie „Polak kupuje auto używane”, już co szósty kierowca kupił swój ostatni samochód używany z pomocą leasingu lub kredytu. O wyborze źródła środków zewnętrznych najczęściej decydowała korzystna oferta, choć do istotnych czynników należały również opinia o podmiocie udzielającym finansowania i możliwość szybkiego załatwienia formalności.

Wśród ankietowanych korzystających z leasingu lub kredytu - przy zakupie ostatniego auta używanego - najwyżej na tle innych grup wiekowych znalazły się osoby w wieku 18-29 lat oraz te między 30 a 39 rokiem życia (kolejno 44 i 26 proc.). Pozostałe grupy wiekowe zdecydowanie częściej decydowały się na zakup za pomocą środków własnych.

Co ciekawe, po środki z kredytu bądź leasingu w tej sytuacji częściej sięgali mężczyźni niż kobiety oraz mieszkańcy miast. Na wsi wskaźnik skorzystania z finansowania zewnętrznego wyniósł zaledwie 11 proc., natomiast w miejscowościach do 50 tys. mieszkańców, jak chociażby Sanok czy Szczytno, już 21 proc. Na tle innych grup zarobkowych częściej wybierali je również ci z dochodem między 5 000 a 6 999 zł netto.

W jaki sposób kierowcy wybierają firmę finansującą? Jak się okazuje, najważniejszym czynnikiem jest korzystna oferta. Zwraca na nią uwagę (52 proc.) ankietowanych spośród tych, którzy zadeklarowali, że przy zakupie ostatniego samochodu z rynku wtórnego korzystali z kredytu bądź leasingu. W dalszej kolejności osoby z tego grona badanych wskazywały, że ważna jest dla nich opinia o firmie finansującej (41 proc.) oraz możliwość szybkiego załatwienia formalności (22 proc.). Na dalszych miejscach – według wskazań tej grupy respondentów – znalazły się obsługa w trakcie zakupu i przejrzyste procedury (w obu przypadkach po 19 proc.). Mniejsze znaczenie dla osób, które korzystały z leasingu bądź kredytu przy zakupie auta używanego miały natomiast rekomendacja sprzedawcy z salonu lub komisu (15 proc.) oraz dostępność oferty w miejscu zakupu pojazdu (7 proc.).

Badanie zostało przeprowadzone w dniach 26-29 kwietnia br. na użytkownikach aut używanych na zlecenie Santander Consumer Multirent przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS). Zrealizowano je metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Próba n=500.

Przeczytaj także: