
Gdzie kupić samochód? U dealera czy z tzw. drugiej ręki
30.10.2020 Baza wiedzy Podejmując decyzję o zakupie samochodu stajemy przed ciężkim wyborem, skąd wziąć samochód? Opcji jest wiele i każda z nich ma swoje zalety, jak i wady. Warto przyjrzeć się wybranym rynkowym możliwościom, jak również rynkowym regulacjom.
Jak wynika z raportu „Polaków portret własny: w drodze” 1 ponad 53 proc. kierowców objętych badaniem myśli nad sfinansowaniem samochodu z oszczędności własnych. Są to w głównej mierze osoby o dochodzie netto na poziomie do 3 tys. zł. Nic więc dziwnego, że będą to samochody używane, z tzw. drugiej ręki. Z raportu Santander Consumer Banku wynika, że kierowcy w Polsce jeżdżą starszymi rocznikami, co bezpośrednio wiąże się z droższą eksploatacją oraz licznymi naprawami. Aż 70 proc. samochodów poruszających się po polskich drogach jest w wieku od 3 do 14 lat! Starszych samochodów niż 15 lat jest na naszych drogach aż 12 proc. Dlatego też jeśli właściciele tych samochodów decydują się na zmianę samochodu, co jest spowodowane głównie wiekiem samochodu (chcą mieć nowszy, 30,7 proc.) lub awaryjnością obecnego (16,8 proc.).
Zakup samochodu z tzw. drugiej ręki jest niczym loteria. Jeśli nie jesteśmy doświadczonym diagnostykiem, może się okazać, że trafimy na auto po wypadkach, z ukrytymi usterkami mechanicznymi lub wadami prawnymi. Jeśli jednak uda nam się kupić w pełni sprawny samochód, to posłuży nam kilka lat. „Używki” nie tracą tak szybko na wartości, jak nowe auta, a i cena może być atrakcyjna. Często działa zasada: ile wytargujemy, to nasze. W cenie nowego samochodu można kupić nawet samochód lepszej klasy, ale oczywiście starszy. Jednak cena aut z „drugiej ręki” będzie rosła w najbliższych latach, ze względu na zmieniające się przepisy.
Jeśli kupujesz pojazd po raz pierwszy przeczytaj "Jak wybrać pierwszy samochód?" i ciesz się wymarzonym samochodem.
Auto z salonu: co daje?
Zakup samochodu z salonu to popularna opcja. Aż 47,3 proc. z osób planujących wymianę samochodu wg „Raportu Polaków portret własny: w drodze” myśli nad zakupem auta u dealera, tę opcję wybierają głównie kobiety (80,5 proc.). Kupując auto z tzw. pierwszej ręki otrzymujemy pakiet korzyści. Jednym z nich jest możliwość wyboru koloru karoserii czy dodatkowego wyposażenia. Kolejną jest z pewnością gwarancja producenta. Tym samym jeśli pojawi się jakaś usterka, to naprawa będzie bezpłatna. Klienci cenią również promocyjne pakiety ubezpieczeń, które salon może zaproponować kupującemu. Problematyczna możne być cena. Stąd też Polacy nowe auta głównie leasingują (22 proc. ).
Warto jednak rozważyć zakup samochodu z salonu z jeszcze jednego powodu. Unia Europejska konsekwentnie zaostrza normy emisji dwutlenku węgla. Obecnie wynosi ona 130 g/km na jeden rejestrowany samochód przez producenta – do 2020 roku ma on wynieść 95 g/km. Do 2030 roku producenci aut osobowych będą musieli jeszcze bardziej obniżyć emisję dwutlenku węgla.
Jak się łatwo domyśleć, samochody używane nie będą spełniać nakładanych norm. Co może wiązać się z konsekwencjami w postaci np. instalacji nowego (nie taniego) urządzenia do ograniczania emisji spalin. Powstały już samochody, które będą mogły mierzyć cząstki stałe. Mają one jeździć po drogach i wyłapywać „trucicieli”. Stąd też coraz większa w Polsce popularność samochodów elektrycznych oraz hybrydowych.
Hybryda pełna potencjału
Samochodów hybrydowych (osobowych oraz dostawczych) jeździ po Polsce niemal 85 tysięcy 3. Liczba rejestracji tego typu pojazdów od stycznia do maja wzrosła o 20 proc. względem analogicznego okresu w ubiegłym roku. Pojazdów elektrycznych jeździ po naszym kraju prawie 6 tysięcy. To wciąż kropla w morzu samochodów spalinowych, ale rok do roku powiększająca się. Od początku roku do maja 2019 roku liczba rejestracji aut elektrycznych wzrosła o 100 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2018 r. Wzrasta również liczba miejsc w których można naładować pojazd - obecnie jest to 694 stacji. Najwięcej działa w stolicy kraju, ale inne duże miasta, takie jak Kraków, Wrocław, Katowice czy Poznań, również mają ich wiele.
Jak wynika z raportu „Polaków portfel własny – w drodze” 4 aż 6,8 proc. osób biorących udział w badaniu chce zmienić swój obecny samochód na elektryczny lub hybrydowy. Jeśli więc myślisz o zakupie eko samochodu lub innego, nie wahaj się nawet chwili, tylko zadzwoń pod numer 71 330 96 96 i porozmawiaj z doradcą na temat możliwości sfinansowania pojazdu w Santander Consumer Multirent.
Pamiętaj, że decyzja, o warunkach i przyznaniu finansowania z uwzględnieniem oceny aktualnej sytuacji klienta, jest podejmowana każdorazowo przez Santander Consumer Multirent z siedzibą we Wrocławiu.
1 Raport Santander Consumer Bank „Polaków portfel własny: w drodze”, kwiecień 2019, https://www.blog.santanderconsumer.pl/blisko-ciebie/polacy-nie-wyobrazaja-sobie-zycia-bez-samochodu,1,28.html
2 Raport Santander Consumer Bank „Polaków portfel własny: w drodze”, kwiecień 2019, https://www.blog.santanderconsumer.pl/blisko-ciebie/polacy-nie-wyobrazaja-sobie-zycia-bez-samochodu,1,28.html
3 Licznik elektromobilności Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych oraz Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, maj 2019, http://pspa.com.pl/maj-2019-dalszy-wzrost-rejestracji-pojazdow-elektrycznych-w-polsce
4 Raport Santander Consumer Bank „Polaków portfel własny: w drodze”, kwiecień 2019, https://www.blog.santanderconsumer.pl/blisko-ciebie/polacy-nie-wyobrazaja-sobie-zycia-bez-samochodu,1,28.html