Nowy raport na temat aut używanych od Santander Consumer Multirent

Nowy raport na temat aut używanych od Santander Consumer Multirent

20.04.2023 Aktualności Właśnie opublikowaliśmy nowy raport pt. „Auto używane w sieci”. Tym samym powróciliśmy do tematu samochodów z drugiej ręki, ale w zupełnie innym wydaniu. W najnowszym badaniu zapytaliśmy polskich kierowców o kwestie związane z zakupem takiego pojazdu całkowicie przez internet. Co konkretnie w nim znajdziecie? Odpowiadamy poniżej.

W pierwszym rozdziale opisujemy, jakie grupy Polaków byłyby gotowe na zakup samochodu używanego całkowicie przez internet, a w których przypadkach jest to na ten moment wykluczone. Co nie dziwi, skłonni do złożenia takiego zamówienia w sieci najbardziej byliby młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 36 i 31 proc. wskazań w naszym badaniu). Taka forma sprzedaży auta nie zachęca jednak seniorów (96 proc. na „nie” w grupie 70 latków i 67 proc. wśród 60-69 latków) i osób blisko wieku emerytalnego (72 proc. osób po 50 roku życia). W tej części raportu odpowiadamy również na pytanie czy polscy kierowcy widzą zalety w takim sposobie kupowania i które z nich cenią sobie najbardziej. Wśród nich wysoko znalazły się możliwość ewentualnego zwrotu pojazdu i dostawa auta pod wskazany adres.

Druga część raportu skupia się w całości na plusach i minusach zakupu auta używanego przez internet. Ankietowani wymieniali wiele czynników, a niektóre z nich są naprawdę zaskakujące. Wśród korzyści takiej formy sprzedaży znalazły się choćby… korzystne warunki ewentualnego zwrotu pojazdu, które osiągnęły najwyższy procent wskazań badanych – 41 proc. Bardziej przewidywalne okazały się minusy tego sposobu zakupu. Zmotoryzowani Polacy wspominali najczęściej o braku możliwości obejrzenia pojazdu na żywo (64 proc. wskazań).

Trzeci rozdział poświęciliśmy głównie finansowaniu. W związku z tym zapytaliśmy kierowców, jaki produkt mógłby im pomóc w pokryciu zakupu auta używanego przez internet. Do najchętniej wskazywanych odpowiedzi należał kredyt samochodowy (27 proc.). Co ósmy Polak z prawem jazdy wspomniał jednak o leasingu (12 proc.), który nadal – mimo zmian prawnych – pozostaje popularnym sposobem finansowania. Nie zapomnieliśmy przy tym poruszyć tematu sposobu podpisywania umowy o zawarcie finansowania. Jednak zdania na ten temat są podzielone z małą przewagą dla… formy stacjonarnej. To kolejny zaskakujący wynik w świecie po epidemii koronawirusa, która przyspieszyła i rozwinęła proces digitalizacji społeczeństwa. Rozdział zawiera również odpowiedź na pytanie, gdzie najchętniej polscy kierowcy kupiliby auto używane całkowicie online, gdyby obecnie to planowali. Co znalazło się na pierwszym miejscu? Nie zdradzimy i pozwolimy Wam odkryć to samodzielnie.

Zaciekawiliśmy Was? Jeśli tak, serdecznie polecamy zapoznanie się z całością naszego raportu: Polaków Portfel Własny: auto używane w sieci.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Multirent metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2023 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
 

Przeczytaj także: